Te mit szerettél csinálni gyermekkorodban?
Érdemes lehet elgondolkodni ezen, visszakanyarodni a gyökerekhez, mert ami akkor segített, most is erőforrássá válhat. A legújabb tudományos kutatások is alátámasztják, hogy a régi, gondtalan örömforrásaink idegrendszeri szinten is helyreállító hatásúak.
Stresszkezelés gyerekkori hobbikkal: Miért működik?
A modern életben a stressz tartósan kimeríti az idegrendszert és csökkenti a kreatív, örömre hangolt működésünket. Ennek eredményeként távol kerülünk az autentikus, játékos önmagunktól.
A gyermekkorban megélt örömteli élmények – legyen az rajzolás, éneklés, sport, vagy barkácsolás – során pozitív idegi pályák alakultak ki az agyunkban. Amikor ezeket a tevékenységeket felnőttként újra elkezdjük, ezek a pályák újraaktiválódnak, mint egy jól bejáratott sztráda az agyunkban.
Az agy természetes boldogságkoktélja: Tudomány a hobbik mögött
Amikor zenélünk, mozgunk vagy kreatívkodunk, az agyunk azonnal jutalmaz bennünket, és termelni kezdi a stresszcsökkentő, hangulatjavító hormonokat, mint a dopamin, endorfin és oxitocin. Ez a hormonális kombináció nemcsak csökkenti a stresszt, de helyreállítja az érzelmi egyensúlyt is.
Tudományos háttér:
- Zene és kortizol: Kutatások szerint (Thoma et al., 2013) a relaxációs zene mindössze 15 perc alatt 20%-kal csökkentheti a kortizolszintet (a stresszhormon szintjét).
- Zene és dopamin: Más vizsgálatok (Chanda & Levitin, 2013) azt is igazolják, hogy a zene hallgatása serkenti a dopamin felszabadulást, ami azonnali örömérzetet és motivációt ad.
- Zene és vérnyomás: Még a műtéti betegek is alacsonyabb vérnyomást mutattak, ha zene szólt a kezelésük alatt (Nilsson, 2008).
A gyerekkori hobbik tehát nem időpocsékolás, hanem idegrendszeri szinten regenerálóak.
A tevékenységek ereje: Flow és Regeneráció
Ezek a régi, egyszerű elfoglaltságok segítenek visszatérni az autentikus énünkhöz, és csökkentik a stresszhormonokat. Gyakran idézik elő a „flow" állapotát, azt a mély elmerülést, amikor a tevékenység annyira leköti a figyelmünket, hogy elveszítjük az időérzékelést. Ez az állapot az egyik leghatékonyabb természetes stresszoldó.
A stresszre gyakorolt jótékony hatás szerint a gyermekkori tevékenységeket a következők szerint csoportosíthatjuk:
- Kreatív (pl. rajzolás, festés): Ezek a tevékenységek segítik a fókuszt, az önkifejezést és a flow-élményt (pl. mandala színezés).
- Mozgásos (pl. tánc, labdázás): Létrehozzák a test-lélek kapcsolatot és termelik az endorfint (pl. táncóra, séta zenével).
- Zenei (pl. éneklés, dúdolás): Segítik a ritmus, légzés kontrollját és az érzelemfeldolgozást.
- Rendszerező (pl. gyűjtés, puzzle): Kontrollérzetet és struktúrát visznek az életbe (pl. LEGO-zás, rendrakás).
- Természethez kötődő (pl. kertészkedés): Segítik a légzést, a földelést és a megnyugvást.
Üzenet és Harmóniára Hangoló Gyakorlat
A régi kedves tevékenységeink újra erőforrásokká válhatnak, ha teret engedünk nekik.
Harmóniára hangoló gyakorlat:
- Gondold végig, mi volt a kedvenc elfoglaltságod 8–12 éves korban. Ha van kedved és mélyebb válaszokat szeretnél, írj erről szabadon 15 percig. Ehhez kreatív szabad írás gyakorlatot itt találsz.
- Tervezd meg, hogyan tudnál ennek egy kis részét visszahozni a jelen életedbe.
- Mi lesz az első lépést amit megteszel (még ma)? :-)
Ez lehet mindössze napi 10-15 perc: például rajzolj 10 percig, táncolj a kedvenc zenédre, ültess el egy növényt, vagy gyűjts valamit, amit szeretsz. Kezdj apró lépésekkel, és figyeld meg, ahogy a gyermeki öröm újra helyreállítja benned a megfáradt idegrendszert!
Ha szeretnél személyre szabott segítséget
Ha úgy érzed, hogy a stressz túlterhel, és szeretnél személyre szabott támogatást az idegrendszered helyreállításához, szívesen segítek! Egyéni konzultáción együtt állítunk össze egy stresszkezelő eszköztárat, amely pont neked és az élethelyzetednek felel meg – a tested és a lelked nyelvén.
👉 egyéni konzultációim itt találod
Szeretettel,
Források és háttér:
A cikk a bonyhádi A stressz és kezelési lehetőségei című, Balikó Helga által egészségügyi szakdolgozóknak tartott szakmacsoportos továbbképzésen (2025. október) szerzett információk alapján készült.Hivatkozott tudományos kutatások:
- Thoma, M. V., et al. (2013). The effect of music on the human stress response.
- Chanda, M. L., & Levitin, D. J. (2013). The neurochemistry of music.
- Nilsson, U. (2008). The anxiety- and pain-reducing effects of music interventions.